maroaccutan

Direktlänk till inlägg 7 juli 2016

en månad efter isotretinoin, den fula sanningen

Av Anonym - 7 juli 2016 00:11

  

En månad efter avslutad kur märkte jag allt på en gång. Poff! 

1:a finnen på kinden (problemområdet) 

Fett ansikte

Fett hår

Ja, allt kom ungefär samma dag. 

Jag har haft och har små små prickar i ansiktet här och där då och då men som inte stör mig någonting speciellt.  Men här om dagen kom min första vanliga finne efter avslutad kur. Hjälp!  Panik.  Jag sa till mamma att får jag tillbaka all akne igen kommer jag hoppa av skolan. Så känns det.  Men jag valde att ta ett djupt andetag,  slappna av och intala mig att det är sånt som händer och ribgde inte hud. Och finnen gick bort efter typ 1 dag. Jag lider något fruktansvärt över att ha fått tillbaka mitt vanliga hår haha. Så otroligt lyxigt det var att bara kunna hoppa ur sängen och klä på sig om man ville det. Nu börjar livet med dusch varje morgon igen.  Stor suck på den alltså!  Ansiktet har också fått tillbaka fett som sagt. Jag fick en kräm utskriven mot det som heter diferin  (tror jag) som jag ska använda 2 kvällar i veckan mot det feta i ansiktet.  Men jag och damen på apoteket tog ett beslut om att jag ska börja med den efter sommaren då man inte får vistas i solljus med den. Suck för allt som har med solljus att göra. Solen är det bästa som finns! Men jag hoppas den hjälper sen.  Jag tycker det känns som sminket typ "rinner bort" när man är fet i ansiktet.  På bilden ser ni hur jag ser ut precis just nu. Det är ingen vacker syn.  Jag är så ooootroligt glad över att jag inte har mina finnar längre men ska jag vara petnoga är jag självklart inte nöjd med min hud i ansiktet för det. Så mycket ärr och gropar, jag tror aldrig mitt ansikte kommer bli så som jag vill. Jag ska fråga om slipning någon gång när jag känner att jag har ork. Det känns som ärren bara blivit tydligare och tydligare efter kuren, men det kanske är så att när huden blir bättre ser man fortfarande bara allt som kan förbättras ännu mer. Det brukar vara så, renoverar man ett rum vill man renovera resten av huset också. Opererar man en grej i ansiktet vill man gärna få resten perfekt också.  Blir man av med akten vill man ha bort ärren också.  Men är som sagt så klart världens gladaste människa som slipper aknen. HURRA TACK GODE GUD OCH TACK HUDKLINIKEN OCH DEN SOM UPPFANN MEDICINEN OSV. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anonym - 25 februari 2018 21:11

  https://www.google.se/search?q=alkohol&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjktO3_8cHZAhUKWCwKHbHHDasQ_AUICigB&biw=1536&bih=710#imgrc=8siEb6FmeOauJM:    Jag kom på att det förra inlägget kanske kom lite appropå ingenting?Jag vet inte ens om...

Av Anonym - 25 februari 2018 19:50

    Igår hade jag första utekvällen sedan jag började äta medicinen. Drack ett glas alkoholfritt vin när vi var ute och åt, nocco på förfesten och festade med loka på krogen. Jag brukar hellre stanna hemma än att gå ut nykter, men just nu undrar...

Av Anonym - 21 februari 2018 10:17

          Heej! Dessa bilder tog jag i måndags när det hade gått exakt 2 veckor av kuren. Även om det inte ser så fint ut så är huden SÅ mycket bättre! Det som syns på bilderna är "bara" de röda märkena som blir kvar efter aknen och jag bruka...

Av Anonym - 16 februari 2018 22:36

Hej igen! Hoppas ni har en bra fredag. I onsdags hade huden verkligen blossat upp - dag 9. (Bilder på detta längre ned) Jag var ledsen hela dagen och funderade verkligen på att ställa in min alla hjärtans dag dejt med min bästa kompis,men gick dit än...

Av Anonym - 13 februari 2018 10:35

Heej! Jag tänkte bara meddela att jag en vecka in på kuren tycks få min uppblossning. Fast jag vet inte säkert, för det är ju så här min hud är annars också. Det kan vara bra en vecka och jätteilla nästa. Har fått en finne som verkligen är svullen oc...

Presentation

Det här är en blogg om läkemedlet Isotretinoin, som behandlar akne. En medicin som skrämmer många med dess olika biverkningar och jag kommer beskriva hur jag upplever den.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards