maroaccutan

Direktlänk till inlägg 25 februari 2018

isotretinoin och alkohol

Av Anonym - 25 februari 2018 21:11

 

https://www.google.se/search?q=alkohol&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjktO3_8cHZAhUKWCwKHbHHDasQ_AUICigB&biw=1536&bih=710#imgrc=8siEb6FmeOauJM: 

 

Jag kom på att det förra inlägget kanske kom lite appropå ingenting?
Jag vet inte ens om jag tagit upp det här med isotretinoin och alkohol denna kur? 

Hur som helst. De två första gångerna jag fick isotretinoin utskrivet (en gång vid 16 ich en gång för två år sedan) pratade mina läkare om alkohol som någonting helt förbjudet. Vilket var en av anledningarna till att jag när jag var 16 valde att inte börja på kuren (sunt val av en 16-åring? jag vet inte, men fester var en viktig del av umgänget då och det är en känslig tid!). Den här gången sa min läkare INGENTING om alkohol, och jag hittar det inte i medicinens bipackssedel. 


Det betyder inte att jag tänker att det är fritt fram, eftersom jag vet att det inte är speciellt bra att mixa läkemedel över huvud taget med alkohol. Men jag känner mig lite mer "chill" inför det hela den här gången. Jag googlade och hamnade på läkemedelverkets hemsida och där stod det att det är bra om man avstår helt från alkohol eller åtminstone inte dricker lika mycket som vanligt i samband med isotretinoin. Det där är ju en väldigt knäpp rekommendation tycker jag. Om jag dricker mig asfull tre dagar i veckan, betyder det att jag nu istället kan dricka mig asfull en dag i veckan istället? Jag menar såklart inte att jag gör det, men ni fattar poängen? Jag vill ha mer tydliga svar. 

På lördag ska min bästa vän ha 25-års fest och då tänkte jag ta något glas. Jag skulle dock vilja veta om jag kan ta två glas vin eller en flaska vin? 

Iallafall, förutom på Lördag så tänker jag att jag ska hålla mig nykter i 9 fall av 10.  Jag tänker att jag kommer fira min kompis ordentligt på Lördag och under resterande månader försöker jag nöja mig med ett glas i ett av 10 fall och avstår i resten. Vi får se hur jag lyckas.


Det finns många fördelar med att vara nykter och jag tycker inte att det är ett så stort problem. Jag vill inte riskera att bli sjuk på grund av att jag inte kan avstå alkohol. Därav inlägget innan, om min första nyktra utgång. Första av MÅNGA med ansdra ord.

Kollar på en dokumentär om alkoholens effekter nu som pepp inför att vara nykter haha. 

Godnatt. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anonym - 25 februari 2018 19:50

    Igår hade jag första utekvällen sedan jag började äta medicinen. Drack ett glas alkoholfritt vin när vi var ute och åt, nocco på förfesten och festade med loka på krogen. Jag brukar hellre stanna hemma än att gå ut nykter, men just nu undrar...

Av Anonym - 21 februari 2018 10:17

          Heej! Dessa bilder tog jag i måndags när det hade gått exakt 2 veckor av kuren. Även om det inte ser så fint ut så är huden SÅ mycket bättre! Det som syns på bilderna är "bara" de röda märkena som blir kvar efter aknen och jag bruka...

Av Anonym - 16 februari 2018 22:36

Hej igen! Hoppas ni har en bra fredag. I onsdags hade huden verkligen blossat upp - dag 9. (Bilder på detta längre ned) Jag var ledsen hela dagen och funderade verkligen på att ställa in min alla hjärtans dag dejt med min bästa kompis,men gick dit än...

Av Anonym - 13 februari 2018 10:35

Heej! Jag tänkte bara meddela att jag en vecka in på kuren tycks få min uppblossning. Fast jag vet inte säkert, för det är ju så här min hud är annars också. Det kan vara bra en vecka och jätteilla nästa. Har fått en finne som verkligen är svullen oc...

Av Anonym - 11 februari 2018 00:48

Heej igen! Idag är jag inne på dag 6 på kuren så nu tror jag några av biverkningarna startat. Jag börjar med ett par bilder på hur huden ser ut idag. Den är fortfarande hyfsat orförändrad, men fortfarande så är det roligt för min egen skull att kunna...

Ovido - Quiz & Flashcards