maroaccutan

Alla inlägg den 27 februari 2016

Av Anonym - 27 februari 2016 17:33

En kort sammanfattning av min första av (förhoppningsvis) sex månader med roaccutan/isotretinoin.
Jag trodde att folk som skrev på sina bloggar om biverningar de första dagarna bara inbillade sig, för så fort går det ju inte att få biverkningar. Men jo, de första dagarna kom de första biverkningarna. Det som jag märkte de första dagarna var att huden stramade, läpparna var torrare och folk började fråga om jag var trött pga mina röda ögon.
Dessutom ett sjukt kliande. MIn hårbotten började redan de första dagarna att klia något otroligt! och det fäll som mjäll när jag klide mig.. Jag tror att det började gå bort efter ca 2-3 veckor. Nu är torrheten (det som fick hårbottnen att klia) bara positivt, jag kan faktiskt gå hur länge som helst utan att tvätta håret om jag inte rör det så mycket. Ofta skitar jag ju ner håret ändå när jag råkar få hudkräm i det och så vidare, men just i hårbottnen blir inte håret lika snabbt skitigt som innan  - toppen!
Redan första veckan, och det är SANT såg jag fantastiskt resultat på min hud! Redan första veckan gick jag ut bland folk HELT utan smink, det har jag annars bara gjort utomlands med brunbränt ansikte. Jag väntade ju dock som sagt spänt på den stora uppblossningen. När den tiden kom så hade jag ännu inte fått någon uppblossning, hur underbart som helst! När jag kom hem till min hemstad sa både mamma och pappa att min hud såg helt sjukt bra ut och när jag träffade min bästa kompis såg hon också resultatet. Men ungefär där dök några nya finnar upp. DOCK, skulle jag INTE kalla det en uppblossning, bara att huden fortsatte precis som vanligt. Även om det tog hårt på mig att det dök upp finnar igen så var det ju ingenting mot vad jag förväntat mig, det var ju snarare bättre än det varit innan. Nu 1 månad in i kuren har jag en liten liten "ny" finne och resten är mina röda ärr. Det är ju faktiskt helt otroligt egentligen.
Jag har inte känt mig deprimerad. Det jag känt är att jag varit ganska trött och har svårt att stiga ur sängen, men det är ingen fara, jag är en ganska trött människa ändå. På sista tiden har även övriga kroppen blivit torr, och huden på fngrarna/händerna spricker som sagt ganska lätt, och nagelbanden är torra. De två stora problemen jag haft är min svidande, blödande näsa som lugnat ner sig nu och läppar som spricker när jag öppnar munnen för att prata på morgonen.


Annars kan jag sammanfatta det som att leva med roaccutan är lätt som en plätt (för MIG - än så länge).
Lider du av finnar, tveka inte! Och jag skulle inte säga som de andra bloggarna att du ska prova allt annat innan, jag tycker du ska säga till din läkare att du ska ha roaccutan på en gång, varför inte få det som fungerar på en gång?! MEN, se till att du får ett ordentligt läkarsamtal där ni går igenom alla biverkningar och så vidare. Var noga att ta prover så att allt ser bra ut, och OM du skulle uppleva medicinen som väldigt jobbig - prata med din läkare! Drick inte alkohol. Även om det går bra med ett glas någon gång ibland som jag sett på någon annan blogg, så är det bättre att låta bli då denna medicin redan sliter så på levern. Jag tar hellre en extra värktablett när jag har mensvärk eller är sjuk än att ta ett glas alkohol då och då. Passa på att gör tiden med medicinen en resa för hela kroppen. En ny hälsosam kropp med en fantastisk hy - en ny du. Shit , det låter verkligen som jag gör reklam för medicinen, SÅKLART finns det biverkningar och det är lite jobbigt, så LÄS biverkningarna och ta ett besilut utifrån dig själv såklart.

Jag tror jag fått med allt jag upplevt den första månaden. Annars kan ni ju läsa längre ner i bloggen där även bilder finns.

Av Anonym - 27 februari 2016 13:37

   

Såhär ser jag ut på mina fingrar just nu. Tycker jag smörjer och smörjer men huden spricker lite ändå.

Andra bilden är i morse, efter dusch, ansiktsskrubb och brun utan sol.

(Jag köpte en egen igår, med väldigt ljus nyans, känner att jag måste prova om det fungerar.)

När jag ser bilderna känner jag mig totalt Onöjd! Jag ser ut som en salamiskiva (röd och prickig). Jag är lite extra röd i ansiktet efter tvätt och skrubb, ni ska se mig efter duschen! Hela jag är helt knallröd! Dessutom flagnade kroppen rätt mycket när jag peelade den och smorde in den. Det här med rödheten är jag lite rädd för att den ska uppstå när jag tränar eller redovisar..


Jag ska på återbesök till läkaren nu snart i Mars någon gång. Efter 6 veckor är det ju. Jag klagar iofs väldigt mycket men tycker inte mina biverkningar är så illa, så jag ska be dem höja dosen så jag får se resultat någon gång. Jag har ju läst andra bloggar av människor som haft värre utslag än jag och fått fantastiska resultat efter en månad. Dock är väl grejen att mina utslag är väl i stort sett borta, det är nog mest ärr på bilden, och de tar väl sin lilla tid att få bort. Otålig människa.


Annars mår jag bra! Solen skiner och jag är glad, och det har faktiskt gått en månad, shit vad tiden går! De här 5 återstående månaderna swishar nog förbi! Och då räknar jag med bra hy!


Jag läste en blogg där hon som hade den kommit tillbaka efter 6 månader och trodde hon var klar, så fick hon ta tabletter i 6 månader till!! Usch, det skulle jag fan inte stå ut med, även om det som sagt inte är SÅ jobbigt, men lite sol och några glas rosé vill jag väl hinna med innan sommaren tar slut!

Dessutom var det någon som tappat sjukt mycket hår = livrädd! Jag har inte märkt det än, men höjer de dosen kanske. Hob skrev också att man inte får bleka håret? Har jag aldrig hört talas om. Jag håller just nu på att ljusa upp mitt hår igen från en mörk färg som jag haft ett tag. Jag skulle va blond till sommaren lovade frisören. Jag hoppas verkligen inte håret går av! Då dör jag.


Annars har jag ing nya biverkningar eller så att skriva om, så medicinen är absolut inte så farlig som den låter!

dessutom om man skulle få massa konstiga biverkningar osv så kan ju läkare sänka dosen och så, jag tror det går att göra så det funkar för alla. 


Haha, Jag ser på bilderna på ansiktet att jag får vara mer nogrann med att smörja in BUS jämt i fortsättningen. Men kroppen tror jag blev bra.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards