maroaccutan

Direktlänk till inlägg 16 februari 2016

Roaccutan, biverkningar, uppblossning, första veckorna, bilder, 2016.

Av Anonym - 16 februari 2016 16:36

De första före och efter  - bilderna:


    
Dessa bilder visar utgångsläget. Så här såg min hy i ansiktet ut när jag började med min roaccutan-kur.

   

5 dagar in i kuren hade det skett ett mirakel. Jag hade just då inte en enda ny finne, utan det som syntes i ansiktet var mina röda ärr.


     
Dessa bilder är tagna sent i går kväll. 15 dagar in i kuren.
Dag 10 har jag hört talas om att den fruktansvärda uppblossningen ska slå till. Jag trodde att jag skulle få slippa den när dag 11 kom, men nu har en STOR, ond röd finne blossat upp, och några små. Först tyckte jag att det var fruktansvärt. Något jag inte tycker om överlag i livet är att få smaka på något bra och sedan få det ifråntaget. Jag hade hellre sett en rejäl uppblossning från början som sedan försvann, istället för att få i mina mått mätt "drömhy" för att sedan återvända till ett bombnedslag. Men så fick jag påminna mig om mina förebilder, och även om det känns hemskt just nu med de nya finnarna kan jag titta tillbaka och se att som det ser ut nu är det faktiskt väldigt BRA i jämförelse, så jag är glad ändå.

Biverkningar:

Anledningen till att de flesta tvekar på att använda denna medicin är ju som sagt biverkningarna.
Efter två veckor kan jag glatt berätta för er att jag inte varit med om några hemskheter.

Det jag upplevt är:
- Torra röda ögon, folk frågar ständigt om jag är trött. Använder ögondroppar på apoteket som hjälper bra.
- Torr, svidande, irriterad näsa. Använder nässprayen nozoil som smörjer näsan.
- Torr, fruktansvärt kliande hårbotten. Förutom kliandet är det en positiv sak, jag kan gå längre utan att tvätta håret än jag kunde innan om jag skulle känna för det.
- Tortt ansikte, det ser ut som att jag varit utomlands och flagnar. Sminket blir inte så snyggt ibland. När jag tvättat och torkat ansiktet svider det ordentligt och jag blir alldelles röd i ansiktet, det gäller att torka försiktigt! Det kliar i ansiktet och det är väldigt känslig så någon gång när jag kliat mig har huden slitits bort och jag har fått sår.  Jag använder en fet kräm i ansiktet som min läkare skrev ut.
- Spruckna och torra läppar. Använder olika läppgrejer så ofta jag kan.

Men är det allt som blir, är jag nöjd! Jag har inte haft ont någonstas som man kan få, osv.

Mycket vanliga (förekommer hos fler än 1 av 10 användare):

  • Anemi (blodbrist) och andra förändringar av blodbilden.

  • Inflammation i ögonen (konjunktivit) och ögonlockskanterna (blefarit).

  • Torra och irriterade ögon.

  • Inflammation i huden och läpparna.

  • Torr hud, fjällning, klåda, röda utslag och ömtålig hud med en tendens att spricka.

  • Ryggsmärta samt led- och muskelsmärta.

  • Förändrade blodfettnivåer (triglycerider och HDL (High Density Lipoprotein)).

  • Förhöjd nivå av leverenzymer (transaminaser).


    Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare):

    • Ökad nivå av blodplättar.

    • Huvudvärk.

    • Näsblödning och rinnande näsa.

    • Torr näsa.

    • Ökade kolesterol- och blodsockernivåer.

  • Blod och protein i urinen.

Jag känner att jag ändå kommit ganska lindrigt undan än så länge.
Längre ner på biverkningslistan står: Depression, agressivitet och oro.
Jag har sagt åt mina vänner och familjemedlemmar att säga till mig om de märker någon skillnad på mitt humör, ifall jag inte skulle märka det själv.

Det var det jag hade att komma med idag :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anonym - 25 februari 2018 21:11

  https://www.google.se/search?q=alkohol&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjktO3_8cHZAhUKWCwKHbHHDasQ_AUICigB&biw=1536&bih=710#imgrc=8siEb6FmeOauJM:    Jag kom på att det förra inlägget kanske kom lite appropå ingenting?Jag vet inte ens om...

Av Anonym - 25 februari 2018 19:50

    Igår hade jag första utekvällen sedan jag började äta medicinen. Drack ett glas alkoholfritt vin när vi var ute och åt, nocco på förfesten och festade med loka på krogen. Jag brukar hellre stanna hemma än att gå ut nykter, men just nu undrar...

Av Anonym - 21 februari 2018 10:17

          Heej! Dessa bilder tog jag i måndags när det hade gått exakt 2 veckor av kuren. Även om det inte ser så fint ut så är huden SÅ mycket bättre! Det som syns på bilderna är "bara" de röda märkena som blir kvar efter aknen och jag bruka...

Av Anonym - 16 februari 2018 22:36

Hej igen! Hoppas ni har en bra fredag. I onsdags hade huden verkligen blossat upp - dag 9. (Bilder på detta längre ned) Jag var ledsen hela dagen och funderade verkligen på att ställa in min alla hjärtans dag dejt med min bästa kompis,men gick dit än...

Av Anonym - 13 februari 2018 10:35

Heej! Jag tänkte bara meddela att jag en vecka in på kuren tycks få min uppblossning. Fast jag vet inte säkert, för det är ju så här min hud är annars också. Det kan vara bra en vecka och jätteilla nästa. Har fått en finne som verkligen är svullen oc...

Ovido - Quiz & Flashcards